Livestreaming - Koncept och marknadsföring
Sousou Cissoko, Marcus Bader och Anna Rynefors har under hösten 2020 skaffat sig en gedigen erfarenhet av egenproducerad livestreaming. Här delar de med sig kring marknadsföring och koncept i ditt streamingevent och ger konkreta råd om hur du ska tänka före, under och efter din produktion. Vi följer dessa steg i produktionen:
ANALYSERA GRUNDEN TILL DIN LIVE-STREAMING
RAMA IN DIN LIVESÄNDNING
SPONTANITET ELLER PÅKOSTAD PRODUKTION?
VAD KAN MAN GÖRA FÖRE, UNDER OCH EFTER EVENTET
Fokus ligger i huvudsak på plattformarna Facebook och Youtube.
Längst ner på sidan hittar du också fler resurser som:
COACHING I VARUMÄRKESUTVECKLING
WORKSHOP I “ATT BÖRJA STREAMA”
TEKNIKLÅDAN
MOVING MUSIC - LITEN FILMSKOLA
VEM ÄR VI/JAG SOM ARTIST?
Det första steget i denna flerstegsraket är att ta lite tid att försöka ringa in vem du är som artist. Vilket tilltal och uttryck vill du förmedla? Detta steget är en sorts varumärkesutveckling där du på ett strukturerat sätt ringar in dig själv som artist och hur du vill kommunicera med din publik. Om du redan befinner dig i en lättidentifierad subkultur med musikaliska ramar och referenser att relatera till, som till exempel Jazz, Folkmusik, Blues eller varför inte Punk, så är ju mycket redan gjort.
Men om du är osäker på var du står musikaliskt och letar efter ett artistiskt uttryck, då är det en bra idé att titta närmre på varumärkesutveckling som artist. Varumärkesidentifiering-utveckling är inget som definierar dig som artist utan är mer tänkt som ett verktyg för att identifiera specifika särdrag hos dig som artist och hur du bäst ska förmedla detta till - och hitta fram till din publik.
Video “tutorials” om Branding och artistisk identitet
KONSTNÄRLIG UTGÅNGSPUNKT
Vad vill vi göra?
Vad vill vi säga?
Varför vill vi göra det här?
Vad är viktigt för mig/oss från ett konstnärlig och musikaliskt perspektiv?
Varumärke, teknik, plattformar och marknadsföring i all ära men visst är det viktigaste det konstnärliga drivkraften, att skapa eller tolka något unikt och visa upp en hög konstnärlig verkshöjd. Som artist kan man ofta reflektera över ledord som integritet vs sälj, popularitet vs kredibilitet men det är inte hugget i sten att det alltid finns en polaritet i de här grundvärderingarna. Man kan se värdena som en holistisk helhet som tillsammans bildar dig som artist. På gott och ibland på ont. Att sälja sig själv på en marknad som är superkomplex behöver inte automatiskt betyda att du behöver kompromissa med din konstnärliga integritet. Men att inte försöka förstå lite om en av branschens mest nödvändiga ingredienser som marknadsföring är att inte ge sig själva de bästa förutsättningarna att nå ut. Vissa struntar i strategier och klarar sig alldeles utmärkt, många är framgångsrika och har råd at betala för andras expertis ur egen ficka eller via skivbolag /förlag/management. Andra, som indieartister eller artister/musiker i smala genrer som är sina egna managers, turnébokare, skivbolag etc, ser det som en överlevnadsstrategi att sätta sig in i musikbranschens snåriga spelregler. Men, i grund och botten vilar allt oftast på din egna konstnärliga grund och en din ambition att nå ut till din publik. Glöm inte det.
“Vi hade jobbat hårt med att sätta ihop en lång turné i Norge med ett stort band, hotel, flygbiljetter, marknadsföring, turnéplan etc, men det var först när vi satte oss på planet som någon frågade:
- “Vilka låtar ska vi spela då?”.
- Sousou Cissoko
SPONTANITET ELLER PÅKOSTAD PRODUKTION?
Vill du visa på hur proffsig du är som artist med en påkostad och glammig produktion eller vill du visa att du är en vanlig människa hemma hos dig själv och skapa en nära relation till dina fans?
SOUSOUS TIPS
“Våra spontana “lowtech” hemmasändningar skapar nära relationer med vår publik. Vi behöver inte planera så mycket mer än kring vårt konstnärliga uttryck” Hittils har vi fått mer respons och fler tittare totalt på våra spontana sändningar”.
“I andra fall så vill man visa sig från sin bästa sida som artist, med en påkostad produktion i konsertmiljö, där man lägger ner mycket tid på det visuellt konstnärliga och performance”.
- Sousou Cissoko
Vilken budget har vi?
Har du en större budget att hyra in proffs för att arbeta med din streamingproduktion är det bra att veta lite kring hur du beställer. Att du har en egen plan och är redo att förklara dina intentioner för ett produktionsteam. I andra fall har du en öppen dialog med producenten om hur det konstnärliga ska gestaltas innan ni kör igång.
Hur mycket tid har vi?
Det tar mycket tid att planera ett större livestream-event. Ambitionsnivån är hög och tekniken måste vara stabil. Har du lite tid men mycket pengar är det bättre att du antingen överlämnar hela produktionen åt ett produktionsteam eller att du kör via “Quick and dirty” metoden, sätter upp en spontan livestreaming där ljud och bild är underordnat spontaniten och “hemma hos”-känslan.
Var är min publik?
På vilken plattform möter du din publik? Antal följare och vilket budskap du vill förmedla ska ligga till grund för val av plattform. Youtube, Facebook och Instagram har också alla olika begränsningar och möjligheter gällande publikinteraktion, annonsering, målgrupp och kreativa producent verktyg. Gör en tillräcklig analys innan du bestämmer dig. Kanske ska du annonsera på Facebook och sända på en annan plattform?
Vilken plattform ska vi sända från?
Vem är din publik och var finns de, hur når du dem vanligtvis?
På vilket sätt vill du och på vilket sätt tillåter plattformen interaktion och kommunikation
Interaktion eller det bästa ljudet och bilden?
Hitta livestreamingens unika koncept
Livestreaming har specifika egenskaper som du som artist kan förhålla dig till eller modellera med. Det är inte nödvändigt att stå på en scen eller att återskapa något som ska efterlikna en konsertmiljö. Tänk på att det går att hitta livestreamingens egna specifika ramar och att det är möjligt att filma utomhus, på ett tak, i en bil eller andra miljöer som bidrar till att skapa mervärde visuellt till din produktion. Vrid och vänd på möjligheterna.
Hur kan du använda din stream för att förstärka din image / identitet som artist?
Vilken setting/plats passar för din stream?
Vad i innehållet är viktigast att satsa på? Ljudkvalitet, spontanitet, livekänsla, publikkontakt, behind the scenes , visuals , ljus, effekter
Tidslängd för din video? – Är det livepubliken eller den publiken som kommer efter som är den huvudsakliga målgruppen?
Förinspelad livesändning?
Än så länge så är det hyfsat tekniskt svårt att nå upp till en bra kvalitet på sin livestream och vissa artister vill inte producera något som i deras ögon inte håller måttet. Därför spelar de in en video med en konsert eller annat innehåll och lägger upp som ett livestreamat event. Då kan du ändå marknadsföra och skapa interaktion med publiken på olika sätt via sociala medier, chattfunktion eller lägga till eftersnack etc.
Blanda förinspelat med live?
Du kan mixa förinspelat material med live-streamat material. Konserten kan vara förinspelad men både för och eftersnack kan vara live.
FÖRE EVENTET -
Det kan vara en bra idé att paketera ditt streaming-event i ett tema. Detta för att det ska sticka ut lite mer än dina vanliga inlägg eller event. Det kanske redan finns ett tema kring ditt event, tex om du/ni ska släppa ett nytt album eller lansera något nytt. Förslag på tema och annat att tänka på före eventet:
Vi spelar hela första albumet från början till slut
Vi tar emot låtönskningar
Vi spelar covers på de låtar som inspirerat oss
Location, location, location! Hitta en spännande plats att streama från
ANNAS TIPS
“Jag har varit extremt tydlig med att skriva vad jag vill att publiken ska göra för, under och efter eventet. Eftersom jag arbetar mycket med en barnpublik är jag van att ge publiken tydliga instruktioner om vad som ska hända och vad de kan göra.”
“Jag gör ofta lite småinlägg i Facebook-eventet några dagar innan sändning så att publiken påminns. Då är det helt ok att skapa spontan inlägg som inte kräver planering”
- Anna Rynefors
Annas tips att göra före eventet:
Ett nytt foto till varje event
Ge gärna instruktioner till publiken att de ska ta på sig hörlurar eller koppla upp datorn/mobilen till högtalare eller TV
Säg till dem att de kan stå, sitta, ligga, bada badkar eller göra vad de vill under sändningen
Gå in på liknande sidor och gör reklam för ditt event
EGEN KRAFT ELLER BETALD ANNONSERING PÅ FACEBOOOK?
Om du gör en påkostad streamingproduktion så är det superviktigt att du verkligen når ut med ditt event. Detta gör du enklast genom att köra en betalad annonskampanj på Facebook. Här kan du rikta ditt budskap mot specifika målgrupper och demografi samt att annonseringen puttrar på 24/7 vilket gör att du kan fokusera på andra roligare uppgifter.
Egen annonsering
Gå själv in på olika grupper som du vet är intresserade av ditt event och skriv ett inlägg
Be vänner och bekanta att sprida dit event
Korspublicera ditt event för att nå fler
Gör inlägg kontinuerligt så att flödet uppdateras
Betald annonsering
Kostar från ett par hundralappar till flera tusen
Stort spridningsområde
Demografiskt målgruppsriktad
Inriktad på intresse, livsstil, utbildning etc
Dina fans kan börja dela eventet
MARCUS OM ANNONSERING
“Det gör en jättestor skillnad när vi kör en betald annonsering på Facebook inför albumsläpp, event eller konserter. Skillnaden ligger i att vi når så många fler samt att de som ser annonsen själva kan sprida vidare. Skillnaden i views och likes är tusenfalt högre.”
“Det bästa med annonsering på Facebook är att du kan rikta budskapet till din tänkta målgrupp, som personer över 35 som gillar neojazz och att mecka med traktorer.”
“Har du tur så gillar din målgrupp ditt inlägg och börjar själva dela det och då har du ditt eget lilla digitala street team som jobbar för dig.”
- Marcus Bader
UNDER EVENTET
Chat master eller event master som håller koll vad som händer i de sociala medier som du streamar till. En person som kan hålla igång chatten i din sändning och, om du tex sänder via facebook, skicka ut information i chatten med länkar till låtar, till merch, till kommande event et
En bra idé är att skriva det första inlägget med info och länkar. Under eventet kan man svara på frågor och interagera med publiken
EFTER EVENTET
Knyt ihop eventet med ett tack och berätta om nästa gång, och fylla på med information och material som man tycker att publiken behöver
Skicka vidare publiken till annan plattform för mingel och eftersnack
Spara det streamade eventet för efterproduktion. Om du har spelat in eventet med bra ljud och bra bild så har du jättebra material som du kan använda dig efter sändningen
Klipp ut bitar ur eventet och lägg upp på andra plattformar
Anpassa formatet för andra plattformar, till exempel Instagram eller Tik Tok
WORKSHOPS I LIVE-VIDEOSTREAMING
I denna tvådelade wortkshop-serie fokuserar vi på koncept och marknadsföring samt teknik. Vi visar på exempel och ger dig verktyg som hjälper dig att sätta igång att streama.